معرفی
ضرورت استقرار نظام مدیریت مشارکتی در قالب نظام جامع پذیرش و بررسی پیشنهادات، علاوه بر وجود الزامات دولتی و قانونی (ماده ۲۰ قانون خدمات کشوری و آیین نامه های اجرایی آن)، بستری برای بهره مندی از توانمندیهای فکری کلیه شهروندان، نخبگان و به ویژه کارکنان در سطوح مختلف مدیریتی و اداری است. در نظام جامع پیشنهادات شهرداری رفسنجان، کلیه کارکنان شهرداری، شهروندان و صاحب نظران به طرح مشکل و مسئله در خصوص مدیریت شهری و مدیریت سازمانی و روش های حل آن ها، طرح ها و پیشنهاداتی را ارائه می دهند، تا راهی به سوی بهره گیری از همفکری، هم اندیشی و خرد جمعی برای مرتفع نمودن مشکلات، افزایش بهره وری، بهبود مستمر و نقش آفرینی ایده ها و استعداد های ناشناخته باشد. این روش یکی از سادهترین، کارآمدترین، قابل اجراترین و نیرومندترین الگوهای مدیریت مشارکتی است که در آذر ماه ۱۴۰۰ با شعار «شما هم نقش دارید» و به آدرس snp.rafsanjan.ir از سوی شهرداری رفسنجان به کار گرفته شده است. و آیین نامه، نظام امتیازات و نظام پاداش آن در بهار ۱۴۰۱ از سوی شورای شهر رفسنجان به تصویب رسید.
آیین نامه
- کلیه کارکنان شهرداری، نخبگان و صاحب نظران و شهروندان در خصوص موضوع فعالیت های شهرداری رفسنجان (شهری و سازمانی) می توانند پیشنهادات مستدل خود را در سامانه ثبت کنند.
- افرادی که به صورت گروهی یا حقوقی اقدام به ارائه طرح پیشنهادی می کنند کافیست یک نفر به نمایندگی از آنها در سامانه طرح را ثبت کند و در قسمت پیوست فایل اسامی افراد یا اطلاعات شخصیت حقوقی را بارگزاری کند.
- مالکیت فکری و حقوق معنوی طرح، برای ارائه دهنده محفوظ و در بانک اطلاعات الکترونیکی ثبت می شود.
- پیشنهادات به دو دسته کیفی و کمی تقسیم می شود که در صورت کمی بودن باید پیش بینی هزینه و درآمد آن در سامانه ثبت شود.
- کلیه طرح ها و پیشنهادات بر اساس اولویت شهرداری، منافع حاصل از طرح و قابلیت اجرایی شدن، طبق دستورالعمل نظام امتیازات، رتبه بندی و بر اساس رتبه کسب شده، واجد پرداخت پاداش (طبق دستورالعمل نظام پاداش ها) خواهند شد.
- صاحب نظران پس از ورود به سامانه و قبل از ثبت پیشنهاد خود، لازم است وضعیت موجود را به درستی تشریح کنند.
- طرح ها و پیشنهادهایی از سوی شهرداری رفسنجان مورد بررسی قرار خواهد گرفت که:
- جدید باشد به این معنا که از سوی افراد دیگر در سامانه ثبت نشده باشد.
- با امکانات فعلی و وضعیت موجود عملی باشد و یا در خصوص رفع محدودیت ها و تغییر شرایط راهکار ارائه دهد.
- در زمان دریافت و یا ثبت پیشنهاد، در دستور کار شهرداری نباشد.
- راهکار عملی برای حل مسائل داشته باشد و تنها به ذکر وضعیت موجود نپرداخته باشد.
- در حوزه شکایات و خرده گیری های شخصی، اداری و شهری نباشد.
- آرمانی و دور از دسترس نباشد.
- در چارچوب حیطه وظایف شهرداری و مدیریت شهری باشد.
- موجب صرفه جویی و تقلیل هزینه ها و یا افزایش درآمد
- توجیه فنی، اقتصادی، کیفی داشته باشد
- کلیه طرح ها و پیشنهادات قابل قبول (طبق آیین نامه)، توسط واحدهای مربوطه شهرداری رفسنجان مورد بررسی و طرح های مصوب به مرحله اجرا در خواهد آمد.
- مواردی که مربوط به شکایات، اعتراضات، انتقادات، گلایه ها از واحدهای مختلف و مجموعا مواردی که مرتبط با سامانه ۱۳۷ و هاتف می باشد، غیر قابل قبول بوده و پذیرش نخواهند شد.ب) نظام امتیازاتپیشنهادات طی ۳ مرحله به شرح زیر بررسی می شوند:مرحله اول: تایید یا رد کلی پیشنهاد توسط کمیته پیشنهاداتمرحله دوم: ارزشیابی پیشنهاد مطابق با جدول نظام امتیازات توسط کمیته پیشنهادات
مرحله سوم: طرح پیشنهادات ارزشیابی شده در شورای معاونین جهت تصویب
معیارهای ارزشیابی به همراه امتیاز آنها به شرح زیر است:
ردیف |
معیار ارزیابی |
دامنه امتیاز |
۱ |
ابتکار، خلاقیت و نوآوری پیشنهاد |
۰تا ۵ |
۲ |
بیان درست راهکار ارائه شده |
۰ تا ۵ |
۳ |
میزان اهمیت ، فراگیری و تاثیرگذاری و اولویت |
۰تا ۵ |
۴ |
ارزش منافع حاصل از اجرای پیشنهاد |
۰ تا ۵ |
۵ |
افزایش رضایتمندی کارمندان و شهروندان |
۰تا ۵ |
۶ |
قابلیت اجرای پیشنهاد برای شهرداری |
۰ تا ۵ |
۷ |
افزایش درآمد شهرداری و کاهش هزینه ها |
۰تا ۵ |
۸ |
تغییرات ساختاری جهت بهبود عملکرد |
۰ تا ۵ |
۹ |
افزایش بهره وری و صرفه جویی |
۰تا ۵ |
۱۰ |
ایجاد تغییرات ساختاری، اجرایی، مدیریتی در سطوح مختلف |
۰تا ۵ |
۱۱ |
پیشنهاد طلایی |
۵۰ |
توضیحات:
- مجموع امتیازات به هر پارامتر، ارزش نهایی پیشنهاد را مشخص می کند.
- پیشنهاداتی که امتیاز گرفته اند جهت تصویب به شورای معاونین ارسال می شود که در صورت اجرایی بودن به اداره مربوطه ارجاع خواهد شد.
پ) نظام پاداش ها
پیشنهاد دهندگان(شهروندان و کارمندان) متناسب با امتیاز کسب شده، پاداش هایی بر اساس جدول زیر به آنها تعلق خواهد گرفت: